Czego nie wiecie o kiełkach. Część 1


Wiele już napisano o kiełkach, bo po latach zapomnienia ich uprawa znów zaczęła gościć na naszych stołach. Dietetycy uważają, że w każdej dobrze zbilansowanej diecie powinny się one znaleźć. To prosta uprawa, którą może zająć się każdy. Wystarczy tylko wielopoziomowa kiełkownica Kiełkownica PNOS lub nawet zwykły słoik. Uprawa kiełków o powierzchni 50 cm2 odpowiada zawartością witamin i soli mineralnych uprawie ok. 2 m2 tej samej dorosłej rośliny.
Zacznijmy od początku, czyli od nasion na kiełki.
Nasiono składa się z zarodka, tkanki spichrzowej oraz z łupiny nasiennej, która ochrania całość. Z zarodka tworzy się przyszła roślina, tkanka spichrzowa jest magazynem węglowodanów, białek i tłuszczów. Te substancje zapasowe są zmienne w zależności od rodzaju rośliny. Przykładowo w zbożach takich, jak pszenica i kukurydza przeważają węglowodany, a w roślinach strączkowych (groch, fasola) najwięcej jest białek.
Aby aktywować kiełkowanie wystarczy odpowiednia wilgotność i temperatura. Wchłaniając wodę, nasiono zwiększa swoją objętość i łupina nasienna pęka. Wówczas też uaktywniają się enzymy, rozkładające substancje odżywcze. Pojawiają się liścienie i korzenie. Kiełek może odżywiać się samodzielnie, kiedy liście samodzielnie fotosyntetyzują.
Przy uprawie kiełków należy także pamiętać o dostępie światła i obecności tlenu.

Co dają nam kiełki
Są jednym z najbogatszych źródeł witamin, występują w wielokrotnie wyższych ilościach, niż u roślin dorosłych: A – kiełki lucerny, rzeżuchy, cykorii sałatowej, brokułu, kapusty, grochu, słonecznika, B – kiełki słonecznika, kozieradki, pszenicy, C – kiełki lucerny, soczewicy, kapusty, rzeżuchy, fasoli mung, fasoli adzuki, rzodkwi, rukoli, D – kiełki rzeżuchy, lucerny, kozieradki, grochu, słonecznika, E – kiełki pszenicy, jęczmienia, lucerny, słonecznika, dyni i kozieradki, K – występuje głównie w kiełkach lucerny
Sole mineralne i mikroelementy łączą się z aminokwasami i są łatwiej przyswajalne. Najważniejsze sole mineralne, które znajdziemy w kiełach to:
wapń – kiełki sezamu, słonecznika, lucerny
potas – kiełki słonecznika, fasoli mung, grochu, kapusty, kozieradki i soczewicy
żelazo – kiełki lucerny, kozieradki, soczewicy, fasoli adzuki, fasoli mung i słonecznika
magnez – kiełki lucerny, grochu, kozieradki
fosfor – kiełki soczewicy, groszku, lucerny, słonecznika, kozieradki, cykorii sałatowej
cynk – kiełki dyni i lucerny
selen – kiełki lucerny
miedź – kiełki lucerny, grochu, cykorii sałatowej, słonecznika, kozieradki.

07 stycznia, 2018 Smaki ogrodu

Autor: Ogrodniczka z Zielonej Szuflady

O byciu ogrodnikiem marzyłam od dzieciństwa. Dlatego pierwszą ważną decyzją w moim życiu było pójście do szkoły ogrodniczej. Do dziś, choć minęło wiele lat, ogród to moja pasja i hobby. ZielonaSzuflada.pl to blog pisany z myślą o osobach, dzielących takie same pasje, co ja.

Ogrodniczka z Zielonej Szuflady

Dodaj komentarz